استاد اکبر محسنی خالق الهه ناز

 

 

 

یکی دیگر از اساتید بزرگ موسیقی که بنده حقیر افتخار آشنایی با آن بزرگوار را داشته ام خالق اثر الهه ناز سید اکبر محسنی بودند.. ایشان در سال 1291هجری شمشی بدنیاآمد و در طول زندگی هنری خویش خالق 400 اثر هنری اعم از پیش درآمد ، رنگ و تصانیف بوده اند

استاد محسنی از اساتیدی بود که توانست با تحقیق های فراوان ساز عود را به ایرانی بودنش ثابت کند، استا د در طول عمر باعزت خود مقید به مسائل مذهبی بود و به قول استاد صبا پیش نماز هنرمندان موسیقی بود.

من نیز در سال  1372 افتخار آشنایی با ایشان را پیدا کردم و این آشنایی تا آخر عمر استادکه چندان هم طولانی نبود ادامه داشت .

به سفارش استاد کتاب الهه ناز را به همت پسرش آقای حاج بهرام ، تدوین کرده و منتشر کردم . که استقبال خوبی از آن شد .

استاد آهنگهای بسیاری ساخته اند که از معرفترین آنها میتوانم از الهه ناز ، شبهای انتظار ، مرا بوسه ای ده ، براه وی ، سه تار و ستاره ، دختر فال بین ، دلشکن ، بخت بیدار ، اشاره کرد .

استاد برای خیلی از خوانندگان ایران ترانه و تصنیف ساخته اند که از جمله آنها میتوانم از : استاد شجریان ،ایرج ، جمال وفایی ، هوشمند عقیلی ، عارف ، اکبر گلپایگانی ، محمد منتشری ، نام ببرم.

به سفارش استاد و بواسطه خانواده محترمشان تمام آثار استاد محسنی به عنوان امانت در اختیار من قرار گرفت تا بعنوان نماینده تام الختیار این آثار باشم. و من نیز  در طی سالهای اخیر سعی کردم با بازسازی بعضی از آثار ایشان و واگذاری آنها یاد استاد را همیشه در دلها و اذهان زنده نگاه دارم . از جمله ان موارد میتوانم به آثار ذیل اشاره کنم. اثر الهه ناز به تهیه کنندگی مهدی محمدی شاهد و خوانندگی محمد علی قدمی ، علیرضا افتخاری در اثر صیاد و آواز اساتید ، عبدالحسین مختاباد در آلبوم بهشت من ، سرخوش شهبازی در اثر گریه پنهان ، شاهپور توکلی و آلبوم حریر نگاه ،

امیدوارم تا این لحظه عملکردم مورد رضایت آن مرحوم و خانواده گرامیشان قرار گرفته باشد .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیاد مرحوم حسین ملک

بنام خدا 

 

 

  • استاد حسین ملک در ۱۶تیر ۱۳۰۴در محله دروازه دولت تهران بدنیا آمد./ ایشان به نوعی همسایه استاد حبیب سماعی و ابوالحسن صبا بودند. 
  • ازکودکی در کارگاه پدر که نجار بود مشغول بکار گردید و در اصل ساختن مضراب را نیز از همانجا آغاز نمود.  
  • در سن ۹ سلگی به محضر استاد حبیب سماعی راه یافت و در آنجا بود که بواسطه رفت و آمدهای استاد صبا با ایشان نیز آشنا گردید و در ادامه فرا گیری سنتور نزد آن استاد نیز تلمذ کردند. و در مدتی کوتاه توسط استاد صبا به عنوان نوازنده نوجوان به به رادیو معرفی گردیدند.  
  • لازم به ذکر استکه ۱۰ سال استاد حسین ملک در نزد استاد صبا بود و بعد از فوت استاد صبا ودر محضر سعید هرمزی و دیگر اساتید آنوقت به فعالیتهای خود ادامه داد 
  • به گفته مرحوم حسین ملک بهترین دوست وی دکتر مهدی برکشلی بود و تلاش استاد در شیوه نوازندگی باعث گردیده بود که بعنوان هنرمند آزاده شناخته گردد. چرا که در بیشتر اجراها نیز به تنهایی نوازندگی میکرد. 
  • ابداع وی در سخت سنتور ۱۰و۱۱خرک و شیوه سنتور نوازی و نحوه آموزش اورا بیش از گذشته تنها نمود چرا که بعضی با وی در این شیوه مخالف بودند . هرچند مخالفت مستدل نبود ولی تفاوت سلیقه در این دوریها موثر بود. 
  • مرحوم ملک در طول زندگی خود به کشورهای زیادی سفر نمود و در آن کشورها اجرای کنسرت داشت و چندین بار به مقام اول در جشنواره های سنتور نوازی رسید. 
  • وی به واسطه ساختن سرود۳۰تیر در سال ۱۳۳۲و بارزه به همراه مردم . ۵ سال به کشور پاکستان تبعید گردید و حتی مورد شکنجه قرار گرفته بود. و به گفته خودش ۳ تا از ناخنهای پایش را کشیده بودند 
  • استاد بعد از انقلاب و تا قبل از فوتش به پرورش شاگردانش و تبلیغ سبک و شیوه سنتور نوازیش مشغول بود و حتی در زمان بیماری نیز از این فعالیت فرو گذار نبود 
  • من نیز ۱۰سال از عمر مفید یادگیر سنتور را نزد آن استاد فقید تلمذ میکردم و به این ایام افتخار میکنم . 
  • یادش گرامی و روحش شاد.  

 

 

 

موسسه سیما پرداز

 

 

 

یکی دیگر از فعالیتهای اینجانب همکاری با موسسه سیما پرداز بوده استکه که سابقه کاری قریب به ۳۵ ساله دارد. 

رییس این موسسه جناب آقای اخلاقی میباشد که تا بحال در حد توان از کمک و همیاری و حمایت از هنرمندان دریغ نداشته است  

 از جمله این هنرمندان استاد گرانمایه آقای امین ال...خان رشیدی میباشد که من نیز با این استاد بزرگوار برنامه های متعددی را داشته ام. 

همچنین لازم به ذکر استکه خود من شخصاْ در طی ۱۷ سال قریب به ۲۰۰  اجرای موسیقی داشته ام . وامیدوارم همچنان کار موسسه در راستای اهداف حفظ ارزشهای هنری ایران مستدام باشد. 

 

  

 

 

  

 

 

 

 

خاطراتی مصور از قبل از دنیای هنر(جمشید آقایی)

بنام خدا 

 

گاه انسان اگر به گذشته خود نگاه کند هم شکر گذار موقعیت فعلی خواهد شد و هم درک میکند که عمر چه زود گذر است و این دنیا ارزش غرورها . خودخواهیها. ریا کاریها . و کلیه صفات ناپسند را ندارد و بهتر است انسان با یک افتاده حالی خالصانه فقط در فکر رضای خدا باشد و بس . حالتی که در دنیای موسیقی نیاز بیشتری به آن است . و باید باور داشته باشیم که آنچه میماند به معنای واقعی ارزشهای مثبت است. و همچنین باید یاد کنم از پدرم که به رحمت خداوند رفته و دعا کنم برای طول عمر  مادرم که در مسیر هنر هم مشوق من بودند و هم باعث سهل شدن سختیهای راه .   

 

 

 

 به امید آنکه همه در این مهم موفق باشیم.